Criza de pitici fochişti sileşte CFR să renunţe la locomotivele cu abur

locomotiva abur CFR nestire

Planuri ambiţioase de modernizare la CFR Călători, care îşi propune să renunţe încet-încet, până în 2020, la locomotivele cu abur. Criticaţi adesea pentru managementul defectuos, şefii CFR vor să le demonstreze românilor că se poate. Astfel, futuristicul proiect prevede înlocuirea treptată a vechilor locomotive cu abur cu modele mult mai noi, pe păcură.

Înlocuirea garniturilor a fost ideea acarului Păun Mocănel, om umblat prin ţări dezvoltate precum Albania sau Macedonia, unde a avut ocazia să admire tehnologia pe bază de păcură, mult superioară aburului românesc. O investiţie masivă în jurul cifrei de 100.000 de euro ar urma să asigure achiziţionarea a 100 de garnituri de tren aproape noi, din secolul XVIII şi un pic. Norocul autorităţilor este că noile trenuri vor fi plătite la kil, ca fier vechi, lemnul din componenţă fiind gratis. Directorul de investiţii al CFR – ing. ec. Hagi Tudose – a declarat la conferinţa de presă, în timp ce zgâria o brânză: “Intrăm într-o nouă eră, cea a vitezei. Decenii la rând am fost criticaţi în permanenţă de practic fiecare român. Ajunge! Ne-am săturat şi noi să trimitem drezinele pe teren ca să caute trenuri pierdute cu zilele. Ne-am săturat şi noi să transportam doar ţigani care nu plătesc bilet. Locomotivele cu abur vor intra unde le este locul, în depou şi în istorie. Nu se mai putea cu ele. Nu din vina noastră, ci pur şi simplu pentru că România se confruntă cu o teribilă criză de pitici fochişti, singurii care încap prin chepengul prin care se face alimentarea cu lemn şi cărbune a focarului. Ştiţi, oamenii erau mai mici acum 200 de ani, când au fost inventate. Cu noua tehnologie rezolvăm acest neajuns, aceasta permiţând şi fochiştilor mai înalţi să alimenteze focul cu o damigeană de păcură. Întârzierile vor scădea cu până la 5% pe anumite rute, în special cele mai puţin umblate. Plus că ultimele studii întreprinse în anii ’90, 1890 mai exact, au demonstrat fără tăgadă că păcura e mai puţin nocivă pentru mediu decât aburul.”.

Acestea nu sunt singurele schimbări propuse, CFR urmărind să reducă şi preţurile la biletele de tren, pentru a putea concura cursele aeriene. Obiectivul asumat este ca biletul de tren să coste maximum dublu faţă de biletul de avion.

pamflet scris cu umor în neștire de Ignațiu Ralea